O kolik si klidně řekne realitní makléř a jaká je obvyklá provize RK?

Jaká je provize RK

Uvažujete o prodeji své nemovitosti a přemýšleli jste, jaký způsob zvolíte? Bude lepší prodávat sám a ušetřit tak na provizi? Nebo vybrat schopného makléře a nechat starosti s prodejem na něm? Platí rovnice VYŠŠÍ PROVIZE RK=VYŠŠÍ KVALITA SLUŽEB? Kolik Vás to bude stát, když necháte prodej na makléři a vyplatí se to? Jaká je běžná provize RK a jak se zorientovat?

Pro představu si uvedeme příklad

Pan Vokurka se rozhodl prodat dům, který zdědil po rodičích. Z prodeje chce získat 2 miliony korun a počítá s tím, že plátcem daně z nabytí nemovitých věcí bude on.

Přemýšlí, že osloví realitní kancelář. Vzhledem ke svému pracovnímu vytížení nechce volný čas věnovat prodeji domu. Raději bude se svoji rodinou, se kterou rádi jezdí na cyklovýlety a tráví tak víkendy v přírodě.

Proto hledá informace, jaká je provize RK a jaké služby za své peníze dostane. A jestli se mu to vůbec vyplatí…

Jaké služby zahrnuje provize RK

Realitní kancelář poskytuje službu. Je to stejné, jako když jdete do restaurace. Očekáváte, že jídlo, které si objednáte, vám také donesou až ke stolu a že po vás nebudou chtít po jídle umýt nádobí. Zkrátka očekáváte plný servis​.

A stejné by to mělo být i se službami realitního makléře​. Záměrně píšu „mělo být“, protože to není vždy pravidlem. BOHUŽEL!

​Stejně tak i pan Vokurka očekává plný servis a podle toho se také rozhoduje, komu svěří prodej svého domu. Nechce dopadnout tak, že makléř shrábne provizi a o zbytek se bude muset postarat sám.

Co všechno byste měli požadovat po realitním makléři?

  • stanovení plánu prodeje a jeho případné upravování během obchodu
  • profesionální přípravu nemovitosti k prodeji (foto, video, poutavý inzerát…)
  • prezentace nabídky na velkém počtu realitních portálů, na sociálních sítích, v tištěné inzerci, městských vývěskách A NÁSLEDNÁ AKTUALIZACE NABÍDKY
  • realitní makléř by vás měl PRAVIDELNĚ INFORMOVAT o stavu nabízení
  • veškerou komunikaci s potenciálními zájemci a jejich výběr podle toho, kdo má skutečný zájem a kdo má i dostatek financí na koupi nemovitosti
  • přípravu kompletní smluvní dokumentace právníkem, který bude zodpovídat za všechny smlouvy, které připraví jeho právní kancelář
  • součinnost při podpisu všech smluv, při vkladu smluv na katastr nemovitostí
  • zabezpečení všech podkladů pro účely daně z nabytí nemovitých věcí
  • naprostou zodpovědnost za bezpečný průběh celého obchodu
  • chtějte být stále informování, jak obchod pokračuje a jaký bude další krok

Je přece vaším cílem MAXIMÁLNÍ BEZPEČNOST celého obchodu, nebo ne?

Zajímejte se vždy o služby, které jsou zahrnuty v provizi a nenechte se uchlácholit informací, že dané realitní kancelář je členem Asociace realitních kanceláří nebo Realitní komory. To samo o sobě ještě neznamená, že za provizi RK dostanete plný servis, který očekáváte.

 

Jaká je běžná provize RK aneb „garážovka“ versus realitní kancelář

​Už víte, co máte očekávat ve výčtu služeb realitní kanceláře. Ale kolik to teda bude stát? Bohužel na to nemám jednoznačnou odpověď.

Standardní provize RK se pohybuje okolo 3 až 8% z celkové ceny nemovitosti.​ Její výše závisí právě na výčtu poskytovaných služeb.

Na trhu jsou ​realitky, které nazývám „garážovky“. Jejich provize se pohybuje okolo částky cca 30 tisíc korun. Většinou se jedná o makléře, který provozuje realitní činnost sám. Nemovitost nafotí, vytvoří inzerát, který „vyvěsí“ na internet a čeká, zda se někdo ozve.

Jsou také realitní kanceláře, které mají velkou základnu a musí „živit“ velký management. Jejich makléři jsou motivování k tomu, aby provizi RK „vystřelili do výšin“. A to klidně k částce přesahující ​150 tisíc korun.

Jaká je provize RK?

Naštěstí jsou i realitní kanceláře, které mají přesně spočítané​, kolik stojí inzerce dané nabídky, kolik stojí právní servis a služby, mají v provizi zahrnuty všechny správní poplatky, které souvisí s prodejem nemovitosti a přitom je jejich provize přijatelná.

Takový makléř vám většinou neřekne výši provize „na počkání“ ihned do telefonu. Nejprve důkladně zanalyzuje situaci, stanoví plán prodeje podle požadavků klienta a podle toho se s vámi dohodne na tom, jaká je konečná provize RK.​

Platí rovnice: vyšší provize=rychlejší prodej?

​Už podle předchozích řádků si zřejmě dokážete odpovědět.

Samozřejmě, že makléř, který má provizi zmiňovaných 30 tisíc asi nedokáže zabezpečit kompletní právní servis a ještě u toho zaplatit kvalitní cílenou inzerci. Taková inzerce je totiž často nejvyšší položkou provize RK.

Asi sami cítíte, že čím je provize vyšší, tím větší možnosti inzerce má realitní kancelář​. A kvalitnější inzerce vede k rychlejšímu nalezení zájemce.

Ale všeho moc škodí!

Vraťme se k našemu příkladu a panu Vokurkovi. Jaká je provize RK k ceně domu 2 miliony adekvátní?​ 30 tisíc? Nebo snad 150 tisíc korun? Myslíte, že kvalitní inzerce stojí tolik, aby provize musela být vyšší než 150 tisíc?

Provize RK u prodeje domu za 2 miliony by se měla pohybovat mezi 80 až 120 tisíci korunami v závislosti na složitosti a předpokládané délce obchodu​.

Nechte si VŽDY udělat cenovou nabídku!

​Pan Vokurka si po prostudování všech dostupných informací potvrdil, že NECHCE trávit čas všemi náležitostmi spojenými s prodejem domu a osloví několik realitních kanceláří.

Nechá si od nich udělat cenový návrh, aby věděl jaká je konečná provize RK a jaké služby bude provize obsahovat. Poté se teprve rozhodne, se kterou bude spolupracovat a svěří jí prodej svého domu.

A jak byste postupovali Vy?​

Klienti se na mě často obrací, protože nechtějí platit provizi realitní kanceláři, která pro prodej jejich nemovitosti neudělá zhola nic. Proto se rozhodli, že si prodají sami, jen chtějí mít jistotu, že všechno klapne podle jejich představ.

A nebo naopak nechtějí trávit čas hledáním správného návodu a všech informací, aby celý prodej proběhl hladce a bez problémů.

A s tím můžu pomoci i Vám >>>

Již 8 rokem zjednodušuje lidem život při prodeji nemovitosti, aby prodali RYCHLE, BEZPEČNĚ a za co NEJVYŠŠÍ cenu. Své rady publikuje zdarma na blogu, je autorem několika eBooků, které pomáhají prodávajícím zorientovat se na realitním trhu. Je zakladatelem a autorem prvního online kurzu pro samoprodejce, kteří z osobních důvodů nechtějí pro prodej své nemovitosti využít služeb realitních kanceláří. Jako první realitní makléř v České republice poskytuje svoje rady prodávajícím formou online konzultací a pomáhá jim, aby prodali rychle, za co nejvyšší cenu a hlavně bezpečně.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů