Co je potřeba k přepisu nemovitosti na katastru nemovitostí?

Co je potřeba k přepisu nemovitosti

Co je potřeba doručit katastru nemovitostí, aby vůbec začal pracovat na přepisu Vaší nemovitosti? Jaké dokumenty jsou nezbytné a na co rozhodně nesmíte zapomenout?

Co je potřeba pro přepis nemovitosti?

Přepis nemovitosti je změna vlastnického práva u nemovitosti, kterou provádí výhradně katastr nemovitostí. Rozhodujícím pro výběr příslušného katastru, který provede přepis právě Vaší nemovitosti je poloha dané nemovitosti. Seznam katastrálních úřadů a všech katastrálních pracovišť najdete zde a můžete tak vybrat, pod který spadá Vaše nemovitost.

Aby však příslušný katastr vůbec zahájil vkladové řízení, resp. samotný přepis nemovitosti, je nutné dodat mu všechny potřebné podklady a informace. Tyto podklady je nutné doručit na podatelnu příslušného katastrálního úřadu/pracoviště.

Pokud se Vás téma přepisu nemovitosti dotýká blíže a potřebuje detailnější informace o tom, jak přepis nemovitosti probíhá nebo jak dlouho trvá přepis na katastru, určitě si nenechte ujít tento článek, ve kterém se dozvíte kompletní informace právě o přepisu.

Shrňme si podrobněji, co konkrétně je potřeba pro přepis Vaší nemovitosti na katastru:

Katastr nemovitostí musí vědět, co má přepsat, kdo to vlastní a na koho to má přepsat. To jsou nejdůležitější informace pro úředníky z katastru.

Nejčastěji se toto dozví z nějaké listiny. To může být kupní či darovací smlouva nebo nějaká jiná převodní smlouva.

POZOR! Podpisy na této smlouvě musí být úředně ověřeny!

Více na téma kupní smlouva zde >

Dále je nutné podat informaci o tom, že hodláte učinit přepis nemovitosti a to na speciálním formuláři pro katastr nemovitostí. Tento formulář se nazývá „Návrh na vklad do katastru nemovitostí“ a jeho elektronickou podobu najdete na stránkách katastrálního úřadu.

Přepis nemovitosti

Tento formulář podepisuje hlavně „Navrhovatel“, ale určitě nezkazíte nic, když ho podepíšete všichni účastníci. Což Vás rozhodně doporučuji. Podpisy na návrhu na vklad není nutné ověřovat.

V neposlední řadě je nutné uhradit správní poplatek za přepis nemovitosti, který je daný zákonem. Není nutné pořizovat si kolek (jak tomu bylo dříve), stačí zaplatit přímo na podatelně příslušného katastrálního úřadu. Některé podatelny jsou také vybaveny platebními terminály a je tedy možné tento poplatek uhradit bezhotovostně.

Pokud tento poplatek neuhradíte, katastr nemovitostí vyzve účastníky řízení (podle návrhu na vklad) k zaplacení. Do doby uhrazení poplatku se přepis nemovitosti nespustí.

Poplatek za přepis nemovitosti činí od 1.1.2020 dva tisíce korun.

Co je potřeba k přepisu nemovitosti?

  1. převodní smlouva (kupní smlouva, darovací smlouva apod.)
  2. formulář návrh na vklad do katastru nemovitostí
  3. správní poplatek ve výš 2.000,- Kč

V takovém případě spustí katastr nemovitostí přepis Vaší nemovitosti.

Všechny dokumenty musí být samozřejmě správně vyplněny a zejména převodní smlouva musí být správně koncipována. Jde přeci jenom o bezpečnost Vašeho majetku.

Katastr nemovitostí může přepis zamítnout a to na základě chyb právě v převodní smlouvě. Aby se tak nestalo, dávám svým klientům možnost revize jejich podkladů nejen pro katastr nemovitostí.

Dnes to můžete využít také Vy a to online formou v podobě realitní konzultace. Sami si zarezervujte kolik času na to budeme potřebovat. Z pohodlí Vašeho domova získejte jistotu, že katastr nemovitostí Vaš přepis nezamítne >>>

POZOR! Tyto informace se netýkají přepisu družstevního bytu, kde platí jiná pravidla. Najdete je v tomto článku >

Již 8 rokem zjednodušuje lidem život při prodeji nemovitosti, aby prodali RYCHLE, BEZPEČNĚ a za co NEJVYŠŠÍ cenu. Své rady publikuje zdarma na blogu, je autorem několika eBooků, které pomáhají prodávajícím zorientovat se na realitním trhu. Je zakladatelem a autorem prvního online kurzu pro samoprodejce, kteří z osobních důvodů nechtějí pro prodej své nemovitosti využít služeb realitních kanceláří. Jako první realitní makléř v České republice poskytuje svoje rady prodávajícím formou online konzultací a pomáhá jim, aby prodali rychle, za co nejvyšší cenu a hlavně bezpečně.
Komentáře
  1. josef napsal:

    je vporadku kdys pri nakupu domu od realitni kancelare, prodavajici poraduje zaloho Po predbezne kupni smlouve?? a Po zaplaceni poplatku se dale pokracuje s plnou kupni smlouvou , je to v pozadku ??
    napiste dekuji

    • Lukáš Hrdina napsal:

      Dobrý den,
      přiznám se, že úplně nerozumím otázce.
      Před úhradou rezervační zálohy podepisujete rezervační smlouvu, ve které by mělo být uvedeno, jaký bude následující postup.
      Kupní smlouva se před podpisem upravuje přesně podle požadavků strany prodávající a strany kupující.
      Hezký den, L.

  2. František napsal:

    Dobrý den,
    jak je to v případě že chci darovat vícero pozemků, platí se poplatky za každý pozemek zvlášť nebo jeden poplatek za všechny pozemky ve smlouvě?
    Případně jaké poplatky a kolik?
    Děkuji
    František

    • Lukáš Hrdina napsal:

      Dobrý den,
      platí se za smlouvu. Pokud tedy budou všechny pozemky uvedeny ve smlouvě a darující daruje stejnému/stejným obdarovaným, tak se jedná pouze o jeden správní poplatek. Ten je ve výši 2.000,- Kč (poplatek za vklad do katastru).
      Další poplatky se týkají spíše darovací daně, případně daně z příjmu, ale to není téma na jeden komentář. K tomu je nutné znát více souvislostí.
      Hezký den, Lukáš H.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů