Co nejvíc ovlivní cenu při prodeji a jak to udělat, abyste při prodeji své nemovitosti zbytečně neprodělali ani korunu!

Asi se mnou budete souhlasit, že prodej nemovitosti je o ceně. Prodávající chce prodat za co nejvíc, kupující chce zase pořídit nejvýhodněji. Jak to ale udělat, aby obě strany byly spokojené? Někdy se nám možná zdá, že je to o náhodě. Vždyť Lojza od vedle nic neřešil a svůj byt také prodal. 😉 Když si však celý proces pečlivě naplánujete, máte mnohem větší pravděpodobnost, že Vy podobný byt prodát za vyšší cenu.

Kdo chce víc, často získá míň

Jednoho dne jsem měl schůzku s majitelem jedné zemědělské usedlosti. Mimo jiné jsme společně také řešili, kolik peněz chce z jejího prodeje získat. A úplně jsme se neshodli.

\"Vždyť makléř, který tu byl před Vámi, mi říkal, že to dokážu prodat za mnohem vyšší cenu!\"

Přiznávám, že někdy nedokážu trefit cenu hned na první schůzce. Respektive, jestli je cena dobrá, vždy ukáže až trh podle reakcí. Když máte dostatečnou propagaci a během prvních 2 týdnů nemáte žádnou reakci od vážného zájemce, je problém často pouze v ceně.

Také se mi stává poměrně často, že jiní makléři potvrdí a bez problémů odsouhlasí majiteli vyšší cenu. Jenže...

Velké procento majitelů mi však po několika měsících zavolá, že stále nemají prodáno a dokonce za celou dobu nepřišel žádný skutečně vážný zájemce.\"\"

Z toho mi vyplývá, že jsou realitní makléři, kteří kývnou majiteli téměř na jakoukoliv cenu, jen aby získali zakázku. Snad jim však nekřivdím. 😉

Ale zpátky k našemu příběhu:

Bylo to jednoho sychravého podzimního podvečera, když jsme si po podrobném seznámení kompletního stavu nemovitosti sedli k jednacímu stolu.

Majitel chtěl prodávat za cenu 1.000.000,- Kč.

Já jsem cenu odhadoval na 600 až 650 tisíc korun.

Samozřejmě jsme se nedohodli a je to naprosto v pořádku. Mým cílem je prodej vyřešit, ne jenom nemovitost nabízet a majitel se zkrátka vydal jinou cestou.

\"Všem argumentům rozumím, ale ta představa milionu je pro mě natolik lákavá, že to zkrátka chci zkusit. Kdyby se mi to nepodařilo, je možné, že se Vám ozvu.\"

S vědomím, že se majitel rozhodl pro makléře z konkurenční společnosti jsme se rozloučili.

Nakonec to trvalo téměř 2 roky

Na konci dubna mi zazvonil telefon a na druhé straně byl tento majitel usedlosti.

\"Makléř za celou dobu nepřivedl žádného zájemce. Chci, abyste to prodával Vy!\"

Taková slova zahřejí na dušičce každého makléře. 😉

Bohužel prodej nebyl vůbec jednoduchý.

Po analýze dosavadního průběhu prodeje jsem se majitele zaptal: \"Tak jakou cenu při prodeji nastavíme?\"

První cena byla 750 tisíc. Záměrně píši první, protože tato cena nebyla konečná.

Za několik dní jsem jel na první prohlídku, po které mi zájemce předložil finální nabídku: \"Tento dům bych koupil, ale jsem ochoten za něj zaplatit maximálně 600.000,- Kč. Tak mi dejte vědět, jak se majitel rozhodl.\"

Majitel na to nakonec nepřistoupil. \"Vždyť jsem nyní zlevnil 250 tisíc, nechci přijít o dalších 150.\"

Nebudu to delete protahovat.

Neprodali jsme dům ani za 750 tisíc, ani za 600 tisíc.

Konečná cena, za kterou se usedlost prodala činila (doufám, že sedíte dobře ;-)) 490.000,- korun.

 

Co nejvíc ovlivňuje konečnou prodejní cenu?

V té době jsem o tom nebyl ještě tak přesvědčený jako nyní. Dneska už vím, že jsou 2 důležité faktory, které nejvíc ovlivní konečnou cenu za Vaši nemovitost. A to:

  • doba nabízení
  • cena obvyklá

Doba nabízení

Asi Vás následující větou moc nepřekvapím. Čím déle budete prodávat, tím nižší bude konečná cena.

Stejně jako při prodeji movitých věcí, platí i při prodeji nemovitostí, že víc se \"produkt\" okouká, tím menší je o něj zájem.

Je tedy VELMI, VELMI DŮLEŽITÉ trefit se do ceny ideálně ihned napoprvé! 

Cena obvyklá

Asi se oprávněně ptáte, co znamená \"cena obvyklá\". 

Je tedy VELMI, VELMI DŮLEŽITÉ trefit se do ceny ideálně ihned napoprvé! 

 

Jak nastavit cenu, abyste při prodeji neprodělali

krok 1 - kdy potřebujete peníze

krok 2 - analýza silných a slabých stránek

krok 3 - průzkum trhu